STAJ YAŞKEN EĞİLİR!

staj1İşyerinde çalan her üç telefonumdan ikisi yavaş yavaş staj başvurusuna dönmeye başladı. Bunlar güzel şeyler, bu telefonları aldıkça seviniyorum ben J. Çünkü daha önceki yazılarımda da paylaştığım gibi; üşenmeyen, naylon yerine gerçek stajlar yapan kişiler hep bir adım daha öndeler. Bu nedenle gerçekten bir staj yapın derim hep! Staj dönemi, kişinin kendini bulması ve çalışma atmosferini soluması için bulunulmaz bir fırsat bence. Ayrıca çalışmak için seçtiğiniz alan üzerine kendinizi geliştirmenizi sağladığı gibi çalışmak istemediğiniz bir iş alanını da tanımanızı sağlar. Ve bunu sizden hiçbir beklenti olmadan veya size bir sorumluluk yüklemeden gerçekleştirir. Ayrıca, kişi kendinden bilir işi misali 😉, kadrolu bir çalışan olma ihtimaliniz de vardır. Bu nedenle yapacağınız staj(lar)ınız, hayalini kurduğunuz geleceğiniz için büyük bir önem taşımaktadır. Buraya kadar bir sorun olduğunu sanmıyorum. Gelelim bu yazıyı yazmamı sağlayan esas meselemize: Staj yaptığınız bir kurumda kadrolu bir çalışan olduğunuzda bir süre sonra gereken değer ve önemi görmediğiniz inancı…

Arkadaş çevremin çoğu staj yaptığı kurumlarda çalışmaya devam eden bir kadro. Hatta ara ara “Ne iyi oldu bu staj durumumuz.” diye de konuşuruz. Ancak son dönemde konuşma şekillerimizin değiştiğini ve değer gösterilmediği inancının yaygınlaştığını, hatta konuşuldukça negatif düşüncelerin tetiklendiğini söyleyebilirim. Burada önem ve değerden bahsederken tabiî ki de göreceli bir kavramı dile getiriyoruz. Ama bu, kalenin içten içe yıkılmasını engelleyebilecek bir durum değil! Özellikle yeni mezun statüsünde konumlandırılan bir pozisyona (junior, 1-2 yıl deneyimli, uzman yardımcısı, eleman vb. unvana/niteliğe) sahip kişilerin, kurum içerisindeki ilk yıllarında duygusal yoğunlukla iş yapma becerileri daha yüksektir. Yani kişi, hislerini ön plana çıkararak işini tamamlamaya çalışır. Mutluysa bir sorun yok, değil mi? 😉 Ama o gün yöneticisi ile yaşayacağı herhangi bir negatif alışveriş o kişiyi yapacağı işten soğutabilir veya günlük iş çıktısını etkileyebilir. İşte bu da biraz sancılı bir durum bence. İşe hiç bu açıdan bakmış mıydınız bilmiyorum ama açıkçası konuşma konusu olarak masaya yatırılana kadar benim aklıma gelmemişti.

staj2Kurumunuzun minikleri olarak öncelikle şunu düşünelim derim ben: Staj süresinde sizi gören yöneticileriniz, o kadar adayının arasından sizi işe aldıysa vardır bir bildiği. Lütfen bunu es geçmeyin! Şirket genelinde belirli bir süre, hala öğrenci olduğunuzu düşünen bir tavır tabiî ki de sergileniyor olacak. Bu zamanla kazanacağınız güven ve sorumlulukların ilk basamağı. Ayrıca bir diğer konu; ilk basamakta yaptığınız işlerin, staj döneminizdeki yaptığınız işlerle de aynı olabileceği ihtimali. Bunun için de sabırsızlanmayın ve “Ama ben biliyorum artık! -_-” havasına girmeyin derim ben. İlk basamakta sergileyeceğiniz davranışınız, kurumunuzdaki kişiliğiniz ile ilgili en önemli silahınız. Bu şekilde davranmak, hem yaptığınız işi küçümsemek olacak hem de sahip olacağınız değer ve sorumluluğu sizden bir adım daha uzaklaştırmaktan başka bir işe yaramayacaktır. Unutmayın; en büyük işler arkasındaki operasyonel süreç düzgün işlediğinde gerçekleşir. Bu nedenle, isteseniz de istemeseniz de, işe önce oradan başlamanız gerekli. Hem hala hata yapabilme ve yaptığınız hatayı huzurla paylaşabilme hakkınız var. Sonuna kadar kullanın; çünkü bunu başka hiçbir zaman, başka hiçbir yerde bu kadar rahat yapamayacaksınız. Ayrıca hangi yönetici, güzel bir dille yardım istenildiğinde yardım etmeyi geri çevirir ki? Bir problem yaşadığınızda, yaşadığınız sorunu aktarın. Aldığınız geribildirimler, yeri geldiğinde koca kapıları açabileceğiniz, birer altın anahtar olacaktır.

staj3Tabiî ki şimdiye kadar yazdıklarım ben ve benim gibi kişiler için yapılması gerekenleri açıklıyor. Ama bu bakış açısının yaygınlaşmaması ve kalenin içten yıkılmaması için yöneticilere de ciddi pay düştüğüne inanıyorum. Yeni mezun iştahı gerçekten çok farklı bir duygudur. Ciddi deneyimli yöneticiler için konuşuyorum; unutulmuş olabilir de, gayet normal. Ya da hiç yaşanmamış… Sonuçta şöyle düşünün; (bir de üzerine yeni ve farklı bir nesilin yetişip geldiğini düşünürsek) öğrenmek ve işinizi hafifletmek için deli gibi istekli bir kitle var karşınızda. Siz de bunu sonuna kadar kullanın! Geçmişte böyle olmasa da, iş hayatına yeni giriş yapan jenerasyon el attığı herşeyi aşkla yapan bir jenerasyon. Gerisini zaten kabul etmiyor. Bu nedenle soru soruyorsa cevaplamaktan üşenmeyin, sorumluluk istiyorsa da verin. Hatırlıyor musunuz benim yöneticim hakkında yazdığım yazımı? Benim soruma vermiş olduğu bir cevap beni nasıl mutlu etmişti. Aynı şey! Siz de yapın. İyi hissedeceksiniz, garanti ediyorum ;). Ama yaptığı hatalarda da geribildirimde bulunmanın dışında arkasında durmayı ihmal etmeyin lütfen. En büyük eksikliğimiz burada oluyor maalesef.  Katılmış olduğum bir eğitiminde Üstün Dökmen, “Çalışanınızla öyle iletişim kurun, ona öyle bir değer verin ki, yanınıza getirdiği belgelerde gördüğünüz iki hatayı söylerken fark etmiş olduğu üçüncü hatayı “Kusura bakmayın, üçüncü hatayı da burada yapmışım. En iyisi ben tekrar düzeltip geleyim yanınıza.” diyebilsin.” demişti. Bu çok değerli bir cümle bence. O kişiye öyle bir önem ve değer verin ki, kendi hatasını kendisi görüp size söyleme cesareti ve güvenini yaşasın. Hem bu karşılıklı güzel hissetmenin de kapısını açacaktır.

Staj yaşken eğilir! Hem bir stajyer için hem bir stajyerlikten gelen çalışan için hem de bir yönetici için… Karşılıklı yapabilecek çok şey varken ve kurumun iş çıktısını arttırabilme fırsatı doğmuşken, neden bunun sonuna kadar gitmeyelim? 😉

Bol “değer”li günler,

Merve

Bir Cevap Yazın

