OCAK AYI ÜCRETLERİ DESEM NE DÜŞÜNÜRSÜNÜZ? :)

ücret yönetimiÖzel sektörde çalışanlar iyi bilir, genelde önce çalışıp sonra maaşımızı alırız. Hala Ocak ayı maaşımızı almadığımızı veya almak üzere olduğumuzu düşünürsek, yeni yılın ilk yazısında da yıllık ücret dönemini kaçırmadığımızı belirtmek istedim 😉 .

Ücret yönetimi gerek İK departmanları gerek işveren gerekse çalışanlar için oldukça sancılı bir süreç bence. Herkesin beklentisi birbirinden farklı çünkü: Çalışanlar daha iyi koşullarda çalışmaya sahip olmayı beklerken işveren daha az maliyetli bir yol bulmayı hedefler, İK ise işveren – çalışan arasındaki köprüyü yıkmama ve piyasa değerini koruma çabası içerisine girer. Bu nedenle herkes açısından hem önemli hem de zor bir dönem olduğuna inanıyorum. Hala ücret dönemini kaçırmadığımızı düşünürsek aşağıda son dakika alınabilecek aksiyonları paylaşıyorum:

Çalışanlar için;

Kaba tabirle başlarsak; “Ücretim bana yeterli gelmiyor.”, “Geçinemiyorum.” konuşmalarını yapmadıysanız tam zamanı 😉 .  Ama lütfen makul olun. Önemliolan nokta, beklediğiniz ücret ile piyasa değerinizin uyumlu olması! Yani “Şu kadar parayla rahat ederim.” mantığını güderek yöneticinizle konuşma eğilimindeyseniz ve düşündüğünüz rakam piyasa ile tutarlı değilse bu, sizin kurum içerisindeki değerinizi de zora sokar, benden söylemesi! Öncelikle yaptığınız işin, tecrübenizin, eğitiminizin karşılığı olabilecek piyasa araştırmasını yapın. Bununla insan kaynakları ilgileniyor gibi bir düşünceniz de olmasın. Arkadaşlarınızla yaptığınız mini sohbetler dışında internette de envai çeşit bilgiyle karşılaşma ihtimaliniz çok yüksek. Her zaman söylüyorum, işkolig, firma faresi, hatta ekşi sözlük vb. siteler; adaylar, çalışanlar, İK departmanları kısaca herkes için bulunmaz nimet. Bu nedenle çok büyük bir rahatlıkla sektör ve piyasa içerisindeki yaptığınız işin karşılığını ortalama bir değer olarak elde edebilirsiniz. Bu değeri bulup kendinizi değerlendirdikten sonra yöneticinizin kapısını çalmanız en makulü olacaktır.

Ayrıca ücret yönetimi çalışması ya da ücret dönemi olarak ifade edilen süreç sadece maaşlarda yapılan değişiklikleri değil, sağlanacak yan hak paketlerini, terfileri ya da kariyer planlarını da/değişikliklerini de içeren bir süreçtir. Yani kariyerinizi değiştirme ya da özel sağlık sigortası talep etme düşünceniz var ise rahatlıkla şeffaf olmanız gereken / şeffaf olabileceğiniz bir dönem, bilginize.

İK Departmanları ve/veya İşverenler için;

Kabul ediyorum, ücret yönetiminde değerlendirme dönemi, hele ki karar veren son mercii sizseniz, oldukça sevimsiz bir dönem. Herkese eşit, şeffaf ve esnek davranabilme dışında, piyasa ile rekabetçil de bir ücret çalışması olmak zorunda. Bu nedenle lütfen ama lütfen öncelikle bulunduğunuz sektörün piyasasına ve şirket içi dengelere hakim olun. Bununla ilgili Hay, Mercer vb. firmaların ücret yönetimi çalışmaları var. Yıl içerisinde sizden topladıkları verilerle pozisyonların piyasa değerini, sağlanan yan hakları vb. çalışmaları yılsonu gelmeden sizinle paylaşıyorlar. (Bu tarz bir ücret yönetimi çalışmasını yapmadıysanız son dakikada da yapamazsınız, sadece gelecek sene gündeminizde olması açısından paylaştım.)  Ayrıca yine benzer çalışmaları yapan isimler mevcut. Mesela geçen ay Emre Kavukçuoğlu’nun ücret yönetimi ile ilgili çalışması vardı, bu çalışmanın da faydalı olabileceğine inanıyorum ben. İK dergilerinin Aralık veya Ocak sayılarında mutlaka ücret yönetimi ile ilgili yazılar oluyor. Çeşitli grafiklerle bezenmiş bu yazılarda hemen hemen piyasa değerlerini yakalamak da mümkün. Yani dış kaynak olarak bir destek almasanız bile etkin bir ücret yönetimi için elinizde sayısız veri mevcut.

Riskli bir konudan bahsettiğimiz gerçek! Açık konuşmak gerekirse işin vicdani boyutu da beni düşündüren bir diğer etken. Bu nedenle değerlendirme yaparken dikkatli ve özverili hareket edilmesi ve etkin bir yönetim sistemi uygulanması gerektiğine inanıyorum. Yukarıda da belirtmiştim, Acar Baltaş’ın “İnsana ve İşe Değer Katan Yeni İK” kitabında da aynı noktalara değiniliyor: Etkin bir ücret yönetimi için adil, rekabetçi, özendirici, şeffaf ve esnek olma özellikleri son derecede önemli! Sizce de, belirlenen özellikler olması gerektiği gibi değil mi? 😉

Bol “değer”li günler,

Merve

Bir Cevap Yazın

