SOSYAL MEDYA BİR YALNIZLIKTIR!

SOSYAL MEDYA BİR YALNIZLIKTIrBaşlık çok etkileyici, değil mi? 😉 Ben demedim bunu, bugün NTV Haftasonu programına konuk olan Reklamcı / Araştırmacı Levent Erden dedi. Peki, iletişim canavarı olarak tanımlanan bir adam, bunu derken sizce ne demek istedi?

Ne demek istedi, hemen açıklayayım: Bahsettiği kavram (kendisinin keşfi olarak biliyorum)“Tekil Sosyallik”. Yani yine kendi tanımıyla bireylerin sosyal medya kullanırken (tweet atarken ya da facebook iletisi paylaşırken vb.) tek (yalnız) olması demek. Aslına bakarsanız doğru! Kahve içmek için buluştuğum arkadaşlarımın whatsup yazışmaları, facebook sayfalarını gezinmeleri vs. gibi durumlar nedeni ile bazen istemsiz olsa bile tekil sosyallik yaşayabiliyorum. Ya da Fatmanur Erdoğan’ın Peryön’ün sosyal medya oturumunda yaptığını hatırlıyorsunuz, değil mi? Kendisi “İnsanlar artık “coffee break” yerine “twitter break” veriyor.” diyerek diğer konuşmacılar bir şeyler anlatırken cep telefonundan takip yapıyordu. Oturumun yıldızı olduğunu söylememe gerek yok sanırım ;).

Şimdi “Sosyal Medya Bir Yalnızlıktır.” cümlesi her ne kadar can sıkıcı ve yanlısının bol olduğu bir cümle olsa da, sosyal medya kavramı aslında iş ve sosyal hayatın kaçınılamayacak da bir gerçeği. Bugünkü Hürriyet İK Burcu Özçelik yazısına bakın geleceğin meslekleri arasında sosyal medya ve sosyal ağlar iletişim uzmanlığı ilk sırada yer alıyor. Peryön Sosyal Medya Oturumu’nda sosyal medyanın artık bir hak olduğu ve kısıtlama getiren şirketlerin gelecekte var olmasının mümkün olmadığı altı çizile çizile dile getirilmişti, hatırlayanınız vardır mutlaka. Aydan iki gün önce “Sosyal medyada staj arayın, size staj mı yok!” dedi resmen.

Bir de istatistiklere bakalım: Levent Erden programda Pazar günleri twittera en çok yazılan kelimenin “günaydın” olduğunu paylaştı ve ekledi: İnsanlar yalnız çünkü. Peryön’de Emin Çapa ABD’deki kurumlarda facebook %19, twitter %15, youtube %13 oranında yasaklanmışken Avrupa’da facebook %67, twitter %49, youtube %60 oranında yasaklı olduğunu dile getirdi. Son olarak TUİK’in 2013 verilerine göre ise Türkiye’de sosyal medyayı en çok kullanan 2. ülke olarak geçtik. (İlk sıra ABD’nin)

Size 3 istatistik paylaştım, Fatmanur Erdoğan’ın tepkisini ve Levent Erden’in düşüncelerini dile getirdim. Peki, siz ne düşüyorsunuz? Sizi bilmem ama ben bu konuda da iş – özel hayat dengesi gibi bir denge olması gerektiğine inanıyorum. Sosyal medya, gerek kurumsal gerek bireysel olsun, artık ihtiyaçlar hiyerarşisinde yer alan bir kavram. TUİK verisine bakın tekrar, kullanımda ikinci sıradayız. Eskiden gündemi takip etmek için tirajı yüksek gazeteleri, en çok dinlenilen radyoları ya da en çok okunan kitap/ dergi vb yayınları kullanabiliyorduk, şimdi ise “trend topic”lere bakıyoruz. Tüm gazeteler bir tıkla elimizin altında. Hatta Hürriyet ve Milliyet okuyucularının (sırasıyla) %8.4’ü ve %11.6’sı facebooktan geliyormuş. Bu ciddi bir rakam. Herhangi bir programın hangi kanalda gösterildiğini önemsemiyoruz çünkü o programa istediğimiz anda istediğimiz yerden ulaşabiliyoruz. Ya arkadaşlarımızın doğum günleri? Skypeımız ya da facebookumuz olmasaydı kaç arkadaşımızın doğum gününü, evlendiğini ya da mutlu olduğunu görebilirdik? Ya da iş dünyası için konuşalım: Ceketimizi ilikleyerek odasına girmeye çalıştığımız yönetim kurulu başkanının bile 140 karakter uzağında yer alıyoruz artık.

sosyal_800Özetle; sosyal medya aslında hayatımızı kolaylaştıran bir değer. Ancak biz biraz dengede kalma kısmını atlıyor olabiliriz. Bu nedenle tekil sosyallikler yaratıyoruz diye düşünüyorum. Bu, şirket içerisinde çalışanları oyaladığı düşüncesiyle youtube, facebook, twitter gibi siteleri yasaklamak anlamına gelmiyor. Fatmanur Erdoğan çok güzel söylememiş mi, coffee break yerine twitter break diye. Siz ne kadar kısıtlarsanız, siz ne kadar kapalı kültürde kalırsanız çalışanlarınızın verimli çalışmasına o kadar negatif etkide bulunur ve gelecekte var olma durumunuzu o kadar riske atmış olursunuz.

Ama dediğim gibi hem kurumsal olarak hem de bireysel olarak denge önemli. “Screen Age” ile “Twitter Break” arasında ciddi fark var çünkü…

Bol “değer”li günler,

Merve

Reklamlar

2 thoughts on “SOSYAL MEDYA BİR YALNIZLIKTIR!

  1. Geri bildirim: YOKSA FÜTÜRİZM DE Mİ BİZE SOSYAL YALNIZLIKTAN BAHSEDİYOR? | hroad

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s