DOĞRU İŞE DOĞRU KLİŞE

hebeleBiliyorsunuzdur, MCT’nin düzenlediği İK Zirvesi bugün başladı. Her ne kadar katılamamış olmanın vermiş olduğu bir burukluk olsa da, canlı yayın yapmaları sayesinde bu burukluğumu biraz da olsa gidermiş oldum. Baştan aşağı dinleyebildiğim ve merakla beklediğim, hatta telefonlarım çalmasın diye dua ettiğim oturumlardan biri de Fazıl Oral’ın sunumuydu. Gerçekten başında oturup dinlememe değecek bir sunum olduğunu düşünüyorum, bu değeri de klasik olarak sizinle paylaşmadan geçemedim ;).

Fazıl Oral’ın oturum sırasında “Ağaca tırmanmak için sincabı mı kaplumbağayı mı seçerdiniz?” sorusunu, burada tekrar sormak istiyorum. Hakikaten hangisini seçerdiniz? Cevap konusunda tereddüt yaşadıysanız “Sincabı seçerdim, kaplumbağanın da kafasına vura vura ağaca tırmandırırdım.” cümlesini hemen paylaşayım. Pek çok kurum, pek çok işveren ya da üst yönetim bu mantaliteye sahipmiş. Sizce de burada doğru bir noktaya parmak basılmadı mı? Bin bir çeşit dalda bin bir çeşit aktivitede bulunan, çok iyi okullardan mezun, 3-5 yabancı dile sahip ve bulabildiği her aktiviteyi hobi olarak işaretleyen adayları çok seven ve işe alan bir kadro mevcut, üstelik bu kadro oldukça geniş… Aday işe alındı sıkıntı yok, ancak adayın beklentisi ile kurum beklentisi örtüşmediği için bir süre sonra o kişi hedeflenen performansı gösteremiyor ve çıktılarında ciddi bir başarısızlık görülebiliyor. O zaman hem işveren tarafından İK departmanlarına hem de departman bazında “nerede hata yapıldı” sorgusu başlıyor. Bu, hemen hemen herkesin yaşadığı bir durum, değil mi? Neden o zaman ısrarla pozisyon nitelikleri ile örtüşmeyen veya pozisyon niteliklerinin üzerinde olan adaylar seçiliyor?

Evet, özgeçmişi daha “dolu” adaylar daha cazip geliyor, işveren “dolu” özgeçmişlere öncelik veriyor ya da yönetim “bu kişi”yi istiyor… Ancak, doğru işe doğru insanı yerleştirme politikası tüm İK’cıların en önemli seçme yerleştirme hedefiyse neden bu uygulanmıyor? Fazıl Oral bana bugünkü oturumunda bunu düşündürttü. Çünkü kurumun iş çıktısından tutun da, bir marka olmasına kadar her şey bu süreçten itibaren başlıyor. Çünkü doğru bir seçim doğru hedefi olan çalışanı beraberinde getiriyor. Doğru bir seçim, doğru eğitimleri, şirket hedeflerinin doğru anlaşılmasını, doğru bir iş planını, yüksek performansı ve daha nicelerini beraberinde getiriyor. Bu nedenle ister küçük ölçekli ister büyük ölçekli bir kurum olsun ciddi bir seçme yerleştirme politikasının uygulanması oldukça önemli. Fazıl Oral, “Bu nedenle adayları seçerken dikkatli olun; görüştüğünüz pozisyon için “kuşku”, “merak” ve “bilseme”si yüksek olan adayları seçin.” diyor. “Çünkü kuşku, kuş gibi ürkekliği; merak, içinde kaygıyı; bilseme, öğrenmek için yanıp tutuşanları gösterir.” diyerek cümlesini tamamlıyor. Ben hemfikirim, siz ne dersiniz?

Bol “değer”li günler,

Merve

2 thoughts on “DOĞRU İŞE DOĞRU KLİŞE

  1. Merve hanım bugünkü zirveyle ilgili olarak ilk paylaşımlarda bulunan insanlardan birisisiniz.

    Bende zirveye katılamadım fakat canlı izleme olağı gidemeyenler için harika oldu.Fazıl Bey’in sunumunu soluksuz izledim.O kadar harika tespitler de bulundu ki üzerinde çokça düşünülmesi gerektiğine bende inanıyorum.

    Saygılarımla

    Gökhan Yılmaz

Bir Cevap Yazın

