STAJ DEDİĞİN NEDİR Kİ?

Hayati Arpacı’nın kaleme aldığı güzel bir yazıyı okudum az önce. Kendisi Türkiye’nin tek dört yıllık İnsan Kaynakları Yönetimi bölümüne sahip Sakarya Üniversitesi’nde okuyor ve bugünlerde BSH’ın İK biriminde staj yapmaya hak kazandı. Hazır canlı canlı bu süreci yaşayan birinin kaleme aldığı bir yazıyı okumuşken ben de hem yazıyı hem de stajın hayatımızdaki önemini vurgulamadan geçemedim.

Evet, staj çok önemli. Hele ki günümüz koşulları içerisinde. Hem (benim de içinde bulunduğum) Y kuşağı hem de (yakın gelecekte iş hayatına adım atacak şu an eğitim süreci devam eden) Z kuşağı için. Çünkü her iki kuşak da ciddi bir karmaşık denkleme sahip. Yani çok fonksiyonlular. Aynı anda pek çok şeyi yapabilme yetilerinin dışında hemen hemen her şeye sahip oldukları için gelecekte ne istediklerini rahatlıkla kestirebilecek bir yapıya da sahip değiller. Sıkılgan demiyorum ama olayları, konuları hatta enerjilerini daha çabuk tüketebilen bir yapıya sahipler. Bu durumun avantajları olduğu gibi (çok fonksiyonlu olmaları mesela) dezavantajları da var. Dezavantajı da bence burada yatıyor. Üniversite seçiminde bile tereddütlüler. Kendi kuzenimden biliyorum. Bir rockstar olmak istemenin dışında tiyatro yapabileceğine emin olmuş ve aynı zamanda mühendislik de okumak istemişti. Tabi bir de  mezun olduğunda topuklu ayakkabılarını giyerek çalışmak istiyordu 🙂. Evet, anlatırken çok şirin geliyor, hafiften gülümsüyorsunuz da… Ancak olaya hayatınızı geçindirmek için yıllarca yapacağınız iş olarak bakınca endişeleniyorsunuz. Bulunduğunuz sistem de yeteneklerinize yönelmek yerine çoktan seçmeli sorulardan oluşuyorsa daha vahim bir durum içerisinde kalabiliyorsunuz.

Eğitim sistemimizi yargılamayacağım burada ama halen seçim yapamamış, gözünü kapattığı zaman yapmak istediklerini göremeyen kişilerseniz ya da çevrenizde böyle bireyler varsa, kendinize en makul ve yapılabilinesi yüksek olan yatırım stajdır. Bahsettiğim şey özgeçmişleri doldurmak için yapılan naylon versiyonlar değil tabi ki. Ancak staj dönemi, kişinin kendini bulması ve o atmosferi soluması için bulunulmaz bir fırsat. Üstelik artık Aiesec gibi uluslar arası kuruluşlar, erasmus, yaşam boyu öğrenme kapsamında ulusal ajansın desteklediği programlar da mevcut. Yani hem sevebileceğiniz işi hem de farklı kültürleri bir arada görebilme fırsatı oldukça fazla. Bir de artık üniversite ayrımının da çok fazla kalmadığını keşfediyorum. Yani lütfen tedirgin olmayın. Sadece ODTÜ’lüler ya da Boğaziçi’liler staj yapabilme imkanına sahip değil. Başarılı bir kapak yazısı ve referans mektubu tüm bu sıkıntıları çözebilecek kadar kuvvetli. “Fotokopi çekiyorum.” diye de bir hayıflanma durumu var. Şöyle düşünelim, sınav notlarını bile kırtasiyeye çektiren bir kadro olarak o makinenin nasıl kullanıldığını başka nerede öğrenebiliriz ki ;). Hem siz ne kadar iyi fotokopi çekerseniz size verilen sorumluluk o kadar artabiliyor. Kendimden de örnekle detaylandırabilirim isterseniz. Staj yaptığım kurumda tabiî ki fotokopi çekerek ve scannerdan kağıtları geçirerek işe başladım. Excelde isimleri A’dan Z’ye sıralamayı da burada öğrendim. Zamanla sorumluluklarım arttı. Şu an fotokopi çektiğim kurumda çalışıyorum. Hem de alanında önder bir firmada hem de muhteşem bir yöneticiyle… Bir de sevdiğim işi de yapıyorum. 

Yani keyifliyim, huzurluyum. Çoğu “sabah uyandığında ayakları geri geri yürüyerek işe gelen insanlar”dan farklı bir dünya yaşıyorum. Tamam, ben staja başladığımda ne istediğimi biliyordum. Ama bu stajım bana ne istediğimi değil nasıl yapmam gerektiğini öğretti. Bu nedenle bir başkasına da “ne yapmak istediğini” ya da “ne yapmak istemediğini” öğretebilir.

Bol “değer”li günler,

Merve

Bir Cevap Yazın

